Val extra op in Google en via social media

In een ander artikel 'Aangepaste browserpaginatitel voor een artikel zonder menu-item' heb ik meer informatie gegeven over het verbeteren van online vindbaarheid met deze nieuwe optie vanaf Joomla 3.7 (bijvoorbeeld voor artikelen in een weblog of een nieuwspagina). Om het artikel verder te optimaliseren is de metabeschrijving ook van belang voor meer online zichtbaarheid in de Google zoekresultaten en op social media.

Klik in de bewerkweergave van het artikel op de tab ‘Publicatie’ aan de rechterkant zie je de optie ‘Metabeschrijving’.

joomla artikel metabeschrijving

Google

In Google wordt de metabeschrijving niet gebruikt voor het bepalen van de positie in de zoekresultaten, maar meer als korte advertentie om op te vallen in de zoekresultaten en te verleiden om door te klikken naar de website. Bij het delen van je artikel naar social media wordt de beschrijving ook gebruikt als extra informatie. Gebruik niet te veel tekst (ongeveer 150 tot maximaal 160 leestekens) en een paar relevante zoekwoorden. Als deze woorden gebruikt worden om te zoeken in Google kan de geoptimaliseerde metabeschrijving getoond worden met daarin de zoekwoorden vetgedrukt. Zie het resultaat hieronder met de zoekwoorden 'Joomla SEO handleiding' in Google.

Google metabeschrijving

Social media

Facebook

Bij het delen van het artikel naar social media (in het onderstaande voorbeeld naar Facebook) wordt de metabeschrijving ook gebruikt als extra informatie. De titel is over het algemeen de titel van het Joomla artikel (niet de browserpaginatitel).

Facebook share preview

Met de Facebook debugger tool https://developers.facebook.com/tools/debug/ kan je zelf (vooraf) controleren hoe je bericht eruit komt te zien bij het delen. Vul de URL in van je weblog- of nieuwsartikel en klik op ‘Debug’, daarna zie je een voorbeeld.

Bij het delen naar Facebook kan het voorkomen als je bijvoorbeeld de metabeschrijving, de titel of een afbeelding aangepast hebt van je artikel dat de oude tekst en/of afbeelding getoond wordt. Gebruik dan ook de debugger tool om de Facebook cache te legen met de optie ‘Scrape Again’.

Facebook debugger tool

LinkedIn

LinkedIn heeft een hardnekkige cache, na de eerste keer delen (of preview) van de pagina zelfs 7 dagen en geen tool om de cache te legen. Ik kwam wel een tijdelijke oplossing tegen door /?1 achter de URL te plaatsen, maar dat werkt dan alleen bij het handmatig delen van de pagina URL.

Update! Sinds juli 2018 heeft LinkedIn de Post Inspector tool daarmee is het nu ook mogelijk om eerst je bericht te controleren en vooral direct de cache te legen, de gegevens te verversen (zoals een aangepaste metabeschrijving en/of afbeelding) voor het delen naar LinkedIn.

LinkedIn Post Inspector

Afbeeldingen

Bij het delen naar Facebook (en andere social media) wordt de eerste afbeelding op de pagina gebruikt die groot genoeg is (voor Facebook minimaal 200x200 pixels en voor LinkedIn en Google+ minimaal 150x150 pixels), dan wordt de afbeelding in het klein naast de titel en metadescription getoond (zoals het voorbeeld hierboven).

Als je een grotere afbeelding gebruikt (groter dan 600 pixels breed) wordt het bij het delen naar Facebook boven de titel en de omschrijving getoond. Meer informatie en advies over het gebruik van verschillende afbeeldingsgrootte voor het delen naar Facebook vind je op de pagina https://developers.facebook.com/docs/sharing/best-practices#images

Facebook image preview

Heb je vragen? Stel ze dan gerust hieronder als reactie op het artikel.

 

Wil je graag nog meer tips ontvangen om je online zichtbaarheid te vergroten en meer ideale klanten te werven?

Download de gratis handleiding!

Delen via social media

Contactgegevens

Bezoekadres (op afspraak)
Westelijke Parallelweg 50
3331 EW Zwijndrecht

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 078 - 6228104

Joomla 3.9

Naar boven