Op maandag 11 maart 2013 heb ik voor Joomla gebruikersgroep Utrecht een uitgebreide presentatie Google Analytics gegeven over een aantal basis functies van Google Analytics zoals:
- Hoe koppel je Google Analytics aan je Joomla website?
- Hoeveel bezoekers bezoeken je website?
- Waar komen bezoekers vandaan?
- Met welke zoekwoorden?
- Welke pagina's zijn er bekeken?
- Hoe lang blijven bezoekers op je website?

Dat is natuurlijk goed om te meten en te weten, maar je kan deze gegevens ook effectief gebruiken om je website verder te optimaliseren. Voor de zoekmachines zoals Google en voor de doelen van je website (conversie optimalisatie) bijvoorbeeld:
- Door het instellen van doelen en trechters in Google Analytics kan je zien op welke pagina's bezoekers afhaken in plaats van door te gaan naar de conversie pagina.
- Door in Google Analytics gebruik te maken van experimenten om conversie pagina's in verschillende varianten te laten testen door website bezoekers (A/B tests).
@riannecroes Leuk om te lezen dat je het een interessante presentatie vond @JoomlaGGUtrecht :-)
— Anja (@anjahage) 11 maart 2013
@riannecroes dank je wel voor het compliment! Ik vond het ook erg leuk om de presentatie te geven!
— Anja (@anjahage) 12 maart 2013
Prezi presentatie Google Analytics